Varför Apple aldrig rear ut sina produkter

Medan många andra tillverkare av smartphones och datorer kämpar med lönsamhetsproblem, verkar Apple närmast oberörda av upp- och nedgångar i den globala ekonomin. Faktum är att de inte ens behöver sälja sina produkter till nedsatt pris i tider av lågkonjunktur utan företagets kunder är alltid villiga att öppna plånboken. Hur kommer det sig att Apple kan sälja sina iPhones, iPads, MacBooks och andra produkter till ett högre pris än konkurrenterna men ändå bibehålla vad som tycks vara en omättlig efterfrågan? Är deras digitala enheter så pass mycket bättre eller finns det en annan förklaring?

shutterstock_265387508Kunderna vill ha en Appleprodukt

Hemligheten bakom Apples framgång ligger inte i överlägsen prestanda jämfört med andra smartphones, bärbara datorer och liknande. Visst, prestandan i Apples produkter ÄR bra. Men det är snarare produktdesignen och marknadsföringen som har gjort att Apple lyckats skapa sig en image av att vara någonting utöver det vanliga. De vet att deras kunder inte bara köper en produkt utan också ett varumärke. De kunder som köper en Appleprodukt vill ha en premiumprodukt och är beredda att betala för den. De är inte intresserade av likvärdiga produkter från andra tillverkare utan vill ha den upplevelse som bara Apple kan erbjuda.

Apple bibehåller produkternas värde

Apple har alltid varit ett varumärke som utstrålar hög kvalitet och som tilltalar företag och affärsmänniskor. Denna image gör att företaget historiskt sett har haft ett annat klientel än sina konkurrenter, även om såväl iPhones som MacBooks idag används av lika mycket av privatpersoner och ungdomar. Företag som ofta rear ut sina produkter riskerar att kunderna vänjer sig vid de lägre priserna och tycker att de reflekterar produkternas sanna värde. Genom att inte sälja ut sina produkter riskerar inte Apple att sänka värdet på den upplevelse kunderna betalar för att ta del av. Högre marginaler innebär också att de inte behöver sälja alla produkter de tillverkar för att vara lönsamma. Upprätthållandet av denna image är Apples framgångsrecept.